De organisatie telde ruim 10.000 medewerkers die op meer dan 50 locaties waren gehuisvest. Er was behoefte aan een breedgedragen werkplekconcept dat efficiënt kon worden geïmplementeerd. Het werkplekconcept moest dermate robuust en dynamisch zijn, dat het organisatiebreed kon worden ingezet en ook ruimte bood voor toekomstige ontwikkelingen.
Na enig experimenteren werd duidelijk dat een aantal standaardoplossingen konden worden ingezet en dat bij implementatie vergelijkbare processen konden worden doorlopen. Slechts op een aantal onderdelen was maatwerk nodig, zoals ten aanzien van de ambiance.
Qua proces werd een onderscheid gemaakt tussen inspanningen om gebruikers te begeleiden op het gebied van verandermanagement en voorbereiding op de nieuwe werkomgeving, en het proces dat de herhuisvesting logistiek ondersteunde.
Hiervoor was intensieve afstemming met ICT, HRM, HSE en Corporate Communicatie nodig.
Uiteindelijk is op basis van deze ervaringen een werkplekconcept ontwikkeld onder de naam FIT Inn. Voor de implementatie is een toolkit ontwikkeld waarmee het proces kon worden ingericht bij herhuisvestingsprojecten.
Herhuisvestingsprojecten die volgens dit concept zijn uitgevoerd leidden op een
efficiënte wijze
(kortere duur en minder kosten) tot een
effectieve oplossing
(betere afstemming vraag en aanbod). Hiermee werd uiteindelijk de gebruikerstevredenheid
verhoogd,
tenminste 25% van het aantal
vierkante meters gereduceerd
en leverde de aanbesteding van werkplekgerelateerde producten en diensten
aanzienlijke besparingen
op.